Små fåglarna

Återigen har jag glömt lite mat i kylen, men det händer väl aldrig Dig?
Kokade lite för mycket bulgur häromdagen, ställde in det överblivna i kylen för att göra något med det nästa dag. Men nästa dag hände något annat, och bulgurn stod kvar.

Fick syn på de hungriga småfåglarna idag och gick ut för att fylla på med jordnötter, kom på att de behövde lite mer mat och undrade vad jag skulle ge dem.

Bulguren åkte fram, ett paket kokosfett i frysen från förra årets aktiviteter, och så hämtade jag in lite hampfrön. Ned i en kastrull, smält fettet och blanda ihop. Hämtade några små bakformar. En bit guldnät som låg och skräpade fick bli upphängningssnöre. Man kan kalla det för ”pimpad” fågelmat om man vill.😉

Häll upp i formarna, i med snöret, platta till och in i frysen för att stelna. En timme senare hängde jag upp första ”fett-figuren” till fåglarna.

Du kan blanda olika saker: bulgur, pasta, gamla nötter, sesamfrön, kokosflingor, ost, lite havregryn och vanliga fågelfrön. Passa på att städa i köksskåpet och se vad du hittar. Fettet kan vara kokosfett, ister, talg, smör, men INTE margarin för det borde ingen äta. Formarna kan vara nästan vad som helst, yoghurtburkar, muffins-formar eller något annat kreativt.

Jag rekommenderar INTE att du försöker koka talgen själv, jag har försökt och visst går det, MEN…. det kan du läsa om här

Visst är fåglarna ”gjorda” för att klara av ett liv i det fria, men med tanke på att det är vi människor som skövlar skogarna, konstgödslar, giftbesprutar och förändrar hela den ”fria” värld de ska leva i,, är det väl inte mer än rätt att vi ger något tillbaka.
Och att slippa kasta bort en del rester gör det faktiskt bara bättre.

/T

One thought on “Små fåglarna”

Kommentarer inaktiverade.