Advents-ljus

Vad skulle vi göra utan alla våra älskade  Adventstjärnor?

Mina adventsstjärnor

De hänger i nästan varje hem och vi är födda och uppvuxna med dem. Strålande i orange, vitt blått, grönt och halm. Alla varianter har vi sett genom åren.

Vet du förresten något om dess historia och alla de sorter som funnits? Om inte, så finns det folk som blivit experter på området.
En tjej som heter Erika Eklund Wilson har en imponerande samling och skriver väl om denna stjärnas historia, och det är av henne jag lånat ett par bilder.

Som liten är det just de orangea pappersstjärnorna jag kommer ihåg, men på 60-talet skulle vi bli modernare. Plasten gjorde sitt intåg i våra liv, Bernadotte designade för våra hem och elljusstakar blev allt vanligare. Resultatet blev en tålig o praktisk plastsak som jag idag önskar att jag sparat. Detta är retro så det förslår, och jag skulle – faktiskt – kunna tänka mig att hänga upp den idag.

Hur många stjärnor har inte passerat revy sedan dess, en i koppar minns jag men sedan försvinner de flesta i en anonym sörja –vilket även brukar kallas för en galax ;).

Att sedan fixa en smidig övergång till alla möjliga andra lampor, är något som lyser med sin frånvaro. Så jag säger bara -Lysande lampor,, det är väl Pixar, eller hur?

/T

One thought on “Advents-ljus”

Kommentarer inaktiverade.