Pepparkakshus

Inte ett enda pepparkakshus kommer jag att baka i år, och det är väl trist?
Visserligen brukar jag inte baka några, men lite trist är det väl i alla fall. (ler)
Men det finns andra som bakar pepparkakshus, och nån gång vill jag oxå ta mig tid att göra ett alldeles fantastiskt annorlunda pepparkakshus,, nån gång..

En familj som har gjort seriösa pepparkakshus i 20 år är Gerda, Åsa och Kalle. De bilderna kan göra vem som helst imponerad. Inget verkar omöjlig, slott, skärgårdsbåtar, tåg, Eiffeltorn och mycket, mycket mer. Det finns till och med mallar som du får ladda ner. En mycket bra hjälp i byggandet.

I Göteborg har bagerieleverna gjort det som kallas ”världens dyraste pepparkakshus”, riktigt roligt att följa jobbet och se resultatet, både invändigt och utvändigt.

Klicka så blir du skickad till Youtube, där kan du se filmen

Men det finns ännu djärvare projekt man kan dra igång till jul.

Varför inte bygga ett Minas Tirith?
Kanske ett självklart alternativ för oss Lotr-anhängare.
Gillar även du Tolkien så finns det mer av den här varan.

En årlig ”Tolkien Gingerbread Contest” med sista inlämningsdag 1 jan 2011.  Du kan fortfarande delta om du vill.Tree-ginger-beard 2008
Jag blev rätt förtjust i bilderna på en Pepparkaks-Ent.

Klicka på bilderna så kommer du till de olika sidor.

Önskar du dig något mer hemtama pepparkakor, då kan Arkitektmuseeums utställning vara något för dig. Du får även vara med och rösta på de olika bidragen. Där finns spännande saker som jordglobar, kistor, toaletter och annat konstigt.

/T