Negerkyssar eller mintkyssar?

Julen kommer allt närmare och det är dags att göra lite godis. Ända sedan jag var riktigt lite har negerkyssar för mig varit en av de finare sorternas konfekt.
Ibland tog pappa med mig in i konfektyrhandeln strax innan bion började, då valde jag alltid en strut med de härliga mint och choklad ”plupparna”. Sedan gick vi på matiné-bio.
Ett par år senare, när jag blivit stor nog, stod vi vid köksbordet och pluppade mintplattor, lät dem stelna på balkongen och fyllde sedan på med smält choklad. Riktigt bra jul-godis, det gör man själv!

4 dl florsocker
1 dl kallt vatten
1 tsk ättikssprit
10 droppar pepparmintsolja
ca 75 gr mörk choklad av bra kvalitet

Blanda florsocker, vatten och ättikssprit i en tjockbottnad kastrull.
Koka blandingen i ca 10 minuter till 115 grader. (Använd termometer eller gör ”trådprovet”.)
Häll upp sockerblandningen i en oljad skål av ugnsfast glas eller keramik, eller i rostfri skål (använd neural matolja).
Tillsätt pepparmintsoljan när massan svalnat lite. Arbeta in med en gaffel tills det blir blankt och smidigt.
Sätt skålen över en kastrull med kokhett vatten och rör tills det blir tjockt.
Klicka upp massan i små klickar på bakplåtspapper och låt den stelna.
Smält chokladen över vattenbad.
Lägg en ordentlig klick choklad på varje mintplatta med hjälp av en tesked eller strut.
Förvara gärna kyssarna i en burk med bakplåtspapper mellan varje lager.

I min värld har neger och negress aldrig varit ”fula” ord, och jag har aldrig fattat varför man ska byta betydelse på saker.
Kan inte hjälpa att jag funderar över varför det är okej att kalla något för lapp-täcke och att laga till lapp-skojs, men inte okej att kalla någon lapp. Finska-pinnar är goda kakor men ”Finne” får du inte kalla någon från Finland. Men – måste vi inte då byta namn på finnen vi kan få i ansiktet och lapptäcket måste absolut kallas quilt?
Nääh, jag fattat inte det där med så kallade rasistiska ord. Jag har alltid trott att rasismen sitter i folks hjärtan, inte i några hopsatta bokstäver.

Jag ska lite senare bjuda dig på den godaste och finaste småkakan jag vet. Receptet kommer från en nött papperslapp som min gamla farmor sparat sedan sin barndom. Hoppas bara jag kan hitta lappen, det var länge sedan jag bakade de där kakorna.
Vad de heter?
Vänta får du höra, men det är inte ”politiskt korrekt”, så mycket kan jag säga.

/T
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One thought on “Negerkyssar eller mintkyssar?”

Kommentarer inaktiverade.