Nyårs-underhållning

Nu har vi ett nytt år och minst 30 cm mer snö sedan igår.
Minst halva Sverige står still pga vissa intag under nyårskvällen, resten skyller på snön.

Nyårsdagen har alltid varit en stor film och Tv-dag, men alla vill faktiskt inte titta på backhoppning. Förresten sänds det fortfarande på Nyårsdagen?

Själv minns jag andra saker. Efter nyår ska man se på plåtburks-skrammel!
Det betyder De Tre Musketörerna och Robbin Hood. Fäktning, slagsmål, jagande och humor, samt män i trikåer. Fast när jag var så liten brydde jag mig inte om trikåerna, det var vardagsmat för mig som växte upp med elastabyxorna; de hatade, cerisa, blanka med hälla under foten.

1921 kom en film med Douglas Fairbanks som D’artagnan. Stumfilm förstås.

Därefter kommer den de flesta av oss ser som originalet, en underbar uppsättning från 1948. Gene Kelly och de övriga fäktas med en teknik som helt klart slår mycket idag, och även humor finns det massor av. Hade nästan glömt hur bra den var.

Nästa charmiga film kommer 1973, med Michael York som D’artagnan.

1993 kommer det som kanske är min favorit, men bara kanske för den från 1948 ligger också bra till. Sättningen med Charlie Sheen, Kiefer Sutherland, Chris O’Donnell och Oliver Platt är helt strålande och humorn saknas verkligen inte.

Och med det önskar jag en
God Fortsättning På Det Nya Året.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One thought on “Nyårs-underhållning”

Kommentarer inaktiverade.