Robin Hood

Vi har nu kommit till Julens sista helg, på Måndag börjar ”allvaret” igen.
Därför föreslår jag en sista Jul-film-frossa, Robin Hood.

Detta tema har filmats och tolkats i så stor mängd att det här bara blir ett litet skrap på ytan.

1922 Douglas Fairbanks i en stumfilm. Själv har jag lite svårt att ta stumfilm riktigt på allvar, allt får så lätt ett komiskt drag.

1938 med Errol Flynn, The Adventures of Robin Hood. En fantastisk film i en fantastisk kvalitet, faktiskt ett ”måste” för alla Robin Hood-fans.

The Story of Robin Hood and His Merrie Men, en Disney-produktion från 1952. En familjefilm på klassiskt äkta 50 och 60-tals maner.

Ett rätt udda Ess i leken är, Robin and the 7 hoods (5 äss i leken) från 1964. Frank Sinatra, Dean Martin, Sammy Davis Jr och Bing Crosby i, vad man får kalla för en tolkning av Robin Hood-temat.

Tecknade Robin Hood från 1973 med ”det är honom jag vill ha” kan vi ju inte missa. Även om vi ser en snutt på julafton, kan vi väl inte ha tröttnat på alla de andra härliga scenerna som denna film bjuder på.

1976 Robin & Marian, Sean Connery & Audrey Hepburn, en 70-tals romantiker.

Prince of Thieves, 1991 med Kevin Costner o Morgan Freeman.  Bra? Vet inte, kanske lite på ett fåtal ställen.

Men in Tights från 1993. Tja, det är parodi och sådant är nästan aldrig välgjort. Tydligen tror alla att det inte behövs.

2010 Robin Hood med Max von Sydow, det senaste tillskottet. Ska jag vara snäll kan jag säga ”filmmakarna måste vara mycket stora fans till Sagan om Ringen”. Vill jag inte vara snäll,, ”ytterligare ett taskigt plagiat av några Peter Jackson-wannabees”. Allt finns kopierat, inklusive röstlägen på aktörerna. Det enda unika i filmen är, den negativa tonen.

Varför inte se på originalet istället??

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One thought on “Robin Hood”

Kommentarer inaktiverade.