Arabican är nu provsmakad

Kl 10 öppnar det lokala Systembolaget, jag är där 7 minuter innan.
Det ger mig tid att se gänget som samlas. Sakta fylls skaran på tills vi är ca 8-10 personer, det är jag och lokala kändisen Lasse Vakt, ett par intressanta typer med mer eller mindre slitet utseende, och ett par lätt stressade personer. Stämningen är trevlig, små vänliga kommentarer utbyts mellan oss.

Pressbild från Blossa.se
Pressbild från Blossa.se

Så öppnas dörrarna, jag slår på beslutsamheten. Här är det ingen som ska kunna ta alla tillgängliga flaskor framför näsan på mig. Går bestämt mot hyllan där Glöggen brukar bo, kikar samtidigt i ögonvrån efter eventuella andra ställen där folk samlas och roffar åt sig. Vaksamhet är av vikt i jakt-ögonblicket..
På glögghyllan finns det ingen Arabica, jag börjar söka av omgivningen, hinner strax ikapp en expedit.
-Jaha? Vi har nog inte hunnit, ett ögonblick jag ska kontrollera på lagret, säger hon och ilar ut genom dörrarna.
Nöjd väntar jag, ingen av de övriga verkar ha samma ärende som jag, de andra fyller sina korgar med starköl, vin och annat. Efter en liten stund rullar expediten ut två nyöppnade kartonger och jag kan plocka ned tre flaskor i min korg.

Väl hemkommen öppnar jag en flaska, snusa försiktigt, häller upp ett par centiliter, smakar….
Jodå, glögg är det! Smuttar, doftar, rullar i munnen, smackar..
Den är god, mörk fyllig smak, inte så farligt söt, det händer saker i munnen, finns en fin ton av citrus. Men kaffesmaken får du vänta på, den kommer mer som en eftersmak, när glöggen tonar bort kommer kaffet fram.

Den får klart godkänt, ingen himlastormande upplevelse men bra.
Ska nog inte testa den varm, tror det blir lite väl sött, som vanligt.
Däremot ska jag absolut testa att hälla en skvätt i kaffekoppen, den varianten tror jag på.
Och, naturligtvis hälla den över lite hemgjord naturell semifreddo, Mmmmmm, det måste bli en höjdare!!

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 thoughts on “Arabican är nu provsmakad”

  1. Även jag fick ett sådant mail, men det struntade jag i eftersom jag visste att glöggen släpptes den 1a Okt.
    Om du kollar på Systemets hemsida ser du om glöggen redan finns i din butik.

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.