Underliga Underland

Att jag gillar gammal film, det vet ni väl vid det här laget, och att Cary Grant är en av favorit skådespelarna blir ju då rätt logiskt.

Men att få syn på Alice in Wonderland med Cary Grant är kanske inte lika självklart.

Alice in Wonderland från 1933, med bland annat Cary Grant och Gary Cooper.

Alice har aldrig tillhört mina favoriter, men efter att ha sett denna gamla goding ska jag faktiskt göra ett försök med den nya från 2010.

Walt Disneys version kom 1951 och antagligen är det den filmen de flesta av oss förknippar med historien.
Men visste du att det är en bok av den Engelske författaren Lewis Carroll, boken utkom redan 1865.

Filmen är den samma som den vi brukar titta på än idag, jag har bara valt en av de äldre bilderna.

Johnny Depp spelar The Mad Hatter i Disneys nyproduktion från 2010.

Och eftersom jag inte sett hela ännu kan jag bara säga detta:
Det här är ingen barnfilm längre, möjligen en ungdomsfilm.

Den har starka influenser från Lothr, Potter och Piraterna, vissa av dem är närmast löjliga plagiat, och nästan allt med mycket dova toner.

Jag bara undrar med en djup suck:
Varför måste alla kopiera istället för att skapa eget?!?

I Malmö träffade vi en annan Mad Hatter, det var en mycket trevlig prick.
Absolut inget plagiat…

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 thoughts on “Underliga Underland”

  1. Jag läste boken flera gånger när jag var liten. En underbar bok. Har inte sett någon av filmerna men skulle utan tveka välja den med Grant och Cooper.

    Gilla

    1. Ja, böcker brukar ju vara bäst. Filmer blir bara tolkningar. Själv har jag aldrig läst boken,,
      men vem vet..
      Kul att du också faller för gamla filmer, så man är inte helt ensam om det.. ;=)

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.