Inte Ris-choklad, men nästan

Inget Lördagsgodis hemma, då blir det Kajsa Varg som gäller.

Ris-choklad är populärt och enkelt att göra, men jag gillar inte puffat ris…
Däremot har jag kvar puffade Amarant-frön och Quinoa-frön från sommarens egna musli-blandningar.

Bestämmer mig för att testa två varianter.

Choklad-puffar.

  • 100 gr 71%-choklad av god kvalitet
  • 100 gr Kokosfett
  • 1 tsk vaniljsocker

Smält sakta i kastrull och blanda i Amarant och Quinoa, för mig behövdes drygt 3 dl puffade frön.
Rör tills allt blandats ordentligt, häll upp på silplat, platta till och ställ i kylskåpet att stelna.

Den andra satsen ville jag ha lite mer och fler smaker i.

Fruktiga Choklad-puffar.

  • 2 dl hackade russin och äpple får svälla i ca 1 dl rom, vill du att det ska gå fort kan du värma mycket försiktigt i kastrull, utan att koka.
  • 100 gr 71%-choklad av god kvalitet
  • ca 75 gr Kokosfett
  • 1 tsk vaniljsocker

Smält choklad och kokosfett, blanda i vaniljsocker,
tillsätt rom-russin-blandningen och därefter de puffade fröna.
Blanda väl, häll upp på silplat eller i små pappersformar.
Ställ kallt. Skär eller bryt när det stelnat.

Den första satsen tyckte jag blev smått tråkig. Men den med rom-russin och äpple blev jättebra, fruktigare, saftigare och mycket godare!

Du kan blanda i fler saker om du vill experimentera mera.

  • Andra torkade frukter, aprikoser, fikon, hackade till små bitar.
  • Nötter, krossa och blanda i.
  • Rosta solrosfrön, blanda i.

Tänk så trevligt att göra godis som bara innehåller nyttiga saker!

Om du inte kände till Silplat, tycker det verkar onödigt och dyrt… Så vill jag bara tala om att det är ett miljömedvetet val, ( och ekonomiskt i längden) du kastar ingenting, bara diskar av och använder om, och om, och om igen i närmast evigheter.

/T
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,