November-mys

På Facebook har Julbloggen gillat Bokborsen.se, och därför kommer det härliga inspirationsmail då och då. Senast såg jag att de pratade om Stieg Trenter, en av mina favoritförfattare.

Stieg Trenter och K.W Gullers (Wikipedia)

Huvudpersonen Fotograf Harry Friberg, rör sig i ett Stockholm från 40 och 50-talet där skildringarna av miljön är så välformulerade att de med lätthet får mig att längta dit.

Tänk att vi människor är så lättlurade ibland,, och nu menar jag inget elakt, utan bara inser att det finns spännande paralleller i vad man tycker om. Harry Friberg är en lång man i hatt som gillar att fotografera och rör sig i ett Stockholm på 40-50-talet,, och jag gillar honom skarpt. Men den bilden går direkt att överföra till min egen pappa, och det är nog inte en tillfällighet.

 Så här skriver Bokbörsen om Trenter.
Roparen av Stieg Trenter
 Sv.utg. 1954-1997
Fler böcker av Stieg Trenter
Wikipedia om författaren
Wikipedia om Harry Friberg
Roparen är en av Trenters många böcker med fotografen Harry Friberg och staden Stockholm i huvudrollerna. Friberg, som är i 30-årsåldern när romansviten inleds med ”Farlig fåfänga” (1944), driver ett med åren alltmer framgångsrikt företag i fotobranschen lokaliserat i det norra Kungstornet. Hans litterära parhäst är kriminalintendenten Vesper Johnson. Friberg lär vara modellerad efter fotografen K.W. Gullers som var god vän med Trenter.
Ett par av Trenters deckare har filmatiserats. Det kom en gäst från 1947, den här är närmast omöjlig att få tag på, jag hittar inga DVD/VHS och inte ens en torrent på filmen.
Tv-filmerna från 1987 finns att köpa från SVT-Butiken som dvd-box för 199:-. Där ingår Idag Röd, Lysande landning och Träff i helfigur. Den fjärde filmen i serien är det svårare att hitta. Som man ropar, från 1988 verkar inte finnas utgiven alls.
Tyvärr kan jag inte bjuda på några filmklipp, för det finns inte ett enda upplagt, vilket är riktigt tråkigt.
Men jag har i alla fall beställt boken Stieg Trenters Stockholm från Bokbörsen.
En fotobok från Studio Harry Friberg, utgiven 1987.
/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,