Lakrits-maränger!

Jo du läser rätt!

Maränger som smakar lakrits har nu bakats här hemma.

Hälften av marängsmeten från äppelkakan, smaksätter jag med en söt lakrits-sirap.

Jag har använt
en Lakritssirap från Johan Bülow
,
en delikatess utöver det vanliga.

1 tsk blandas försiktigt ned i de vispade äggvitorna

smeten klickas upp på silpat,
jag fuskade och använde sked.

Vill du få det snyggt ska du använda spritspåse.

Gräddas i ca 2 timmar på 80-100 grader,
stäng av ugnen och låt dem stå kvar på eftervärmen i ca 1 timme,

Ta ut dem, låt marängerna svalna om du kan,
stoppa sedan en frasig smältande maräng med ljuvlig smak av lakrits i munnen och NJUT…

Det här var så kul att jag kommer experimentera mera, med andra konstiga smaker.

Jag har redan flera idéer jag aldrig läst om i några recept.

Lakrids-sirapen kan köpas i ”Chokladbutiken”, min köpte jag i en härlig butik i Ystad.

/T
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 thoughts on “Lakrits-maränger!”

Kommentarer inaktiverade.