Smarta julkalendrar

Jag är en sån där nyfiken typ.
Har hört någon använda begreppet ”att knarka kunskap” och det stämmer rätt bra ibland. Jag gillar fakta, klurigheter och att lära mig saker.

Det betyder att,, en julkalender där man ska svara på ointelligenta frågor bara för att alla ska kunna vinna saker av dålig kvalitet,, kan aldrig bli en av mina favoriter.
Däremot kan Lunds Universitets kalender få mig att le lyckligt över ”kall rök”!!

Det är väl den barnsliga sidan i mig som gillar det här, och den sidan vill jag alltid få behålla..

Sedan har vi en annan kalender som passar lite äldre barn.
Den innehåller massa fakta i flera olika svårighetsgrader och roliga försök man kan göra själv.
Den heter Julens Kemikalender och är ett samarbete mellan många olika företag och utbildningsinstitutioner, tex Tekniska Museet, Fenomenalen och Akzo Nobel.

Och vill du ha ännu klurigare saker i din kalender ska du här få en som är byggd på matematik. Det är bland annat Göteborgs Universitet, Chalmers och Cambridge som ligger bakom,, och det finns även TVÅ på engelska i olika svårighetsgrader. Primary and Secondary, två olika länkar för dig som gillar matte.

Nu är det bara att låta de små grå (och då menar jag inte tomtarna på loftet) jobba!
Tipsa några likasinnade, eller lura någon som inte är matte-nörd att försöka,, och
HA ROLIGT!!

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One thought on “Smarta julkalendrar”

Kommentarer inaktiverade.