Julkalendrarnas totala förfall

De senaste dagarna har jag letat efter adventskalendrar som är värda att skriva om. Det har varit en deprimerande upplevelse!

Alla!! verkar ha en julkalender på internet..
Alla!! verkar bara ha en sak i huvudet..

Varje dag i en ”lucka” säljer vi något till ett påstått billigt pris. Det är ett vanligt sätt att få dig att tro att du gör ett FYND och måste skynda dig att handla. Eftersom vi öppnar en lucka varje dag måste du också gå hit och titta varje dag, det startar jaktinstinkten hos dig och ökar impulsen att handla extremt mycket.

Tävla och vinn finfina saker. Besök min affär varje dag, ju fler gånger du tittar på mina saker desto större är chansen att du handlar. Dessutom är vi ”jättesnälla”  och låter dig tävla, frågorna är så simpla att varje ”idiot” ska få känna sig duktig. Om du tävlar och känner dig duktig blir det också en form av jakt, det ökar ditt behov av att komma ”hem” med ett byte. Alltså är chansen att du handlar något mycket större.

Alla tävlar, alla säljer billigt, alla skänker bort saker.. Men du tror väl inte att de gör detta för att vara snälla?!! Nejdå! Det handlar BARA om att tjäna pengar,, och jag är trött på att se alla fåniga påhitt.

Därför har jag letat efter Julkalendrar som BARA ger något, helt utan möjlighet att handla fler onödiga prylar. Några av de kalendrar jag skrivit om tidigare hittar du här , här och här.

Och idag har vi ett par till som jag vill tipsa om.

Unga Fakta tipsar om pyssel, lekar och annat kul, bra ställe för ALLA barn.Till Unga Faktas startsida

  Stockholms Stadsmuseum visar filmer och berättar om spännande platser i Stockholm.

Här är en kalender med klurigheter och gåtor, lite enklare frågor för åldrarna 7-90+.

Och UngMartha, har en riktig gotte-kalender, fylld med enkla godsaker och pyssel man kan göra själv. Anpassat för barn och ungdomar.

Vilken sorts kalendrar gillar Du??

Har du hittat fler seriösa kalendrar?? Tipsa oss om dem!!

/T
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 thoughts on “Julkalendrarnas totala förfall”

Kommentarer inaktiverade.