Söndags-film

3dje Advent, och som tur är, är det hela 12 dagar kvar till Julafton.

Därför kan man ha en mysig filmkväll, och varför inte låta temat vara Änglar.

Så, här kommer min Ängla-kavalkad.

Klassikern med stort K är förstås
It’s a Wonderful Life från
1946, (Livet är underbart).

En riktigt bra rulle med James Stewart i huvudrollen, och att regissören är Frank Capra gör det inte sämre.

Det här är en film som nästan alla ”Best of”-listor har med, och det är inte helt utan orsak.

Den finns på dvd och verkar vara mycket lätt att få tag på.
Textning på minst 18 olika språk bara på den jag tittade på.

Here Comes Mr Jordan 1941 ( Min ande på villovägar) är en sevärd historia som även gjorts i en modernare version Heaven Can Wait 1978 (Himlen kan vänta). Båda dessa har jag tipsat om förut med videoklipp ur filmerna.

Ytterligare en klassiker (som du kanske känner igen i den modernare versionen) är The Bishop’s Wife 1947 (Ängel på prov).

En härlig film med min favorit Cary Grant i huvudrollen, även David Niven är med i filmen och gör rollen som biskopen.
Ursprungligen filmades denna med dessa två herrar i omvända roller, men det blev inte bra så man avbröt och började om. Det var klokt gjort.

Finns på dvd, både i olika boxar och ensam, nästan alla har svensk textning.

1996 kom The Preacher’s Wife med Denzel  Washington och Whitney Houston.

Den filmen tror jag ni alla känner igen och klassar som en riktig Jul-film.

Det ni kanske inte känner till är att under hela inspelningen var Whitney hög som ett hus.
Hennes drog och kokain-missbruk var så allvarligt att hon använde droger varje dag.
Inte så Juligt kanske men jag tänker samtidigt på likheten med Judy Garland och många andra.

Vi avslutar med en ”modern” film, modern för mig som gärna frossar i 30 och 40-talet.

Det är City of Angels 1998 (Änglarnas Stad).

En mycket vacker och tänkvärd historia med Nicolas Cage och Meg Ryan i huvudrollerna.

Visste du att ordet ”messenger” på grekiska är ”angelos”.

Lätt att få tag på som alla modernare filmer.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

One thought on “Söndags-film”

Kommentarer inaktiverade.