Eget Smörgås-smör

Jag har skrivit om detta förut i min andra blogg, men det tål att upprepas.
Särskilt eftersom det idag var dags att göra nytt bredbart smör.

I mitt hem är nämligen alla margariner FÖRBJUDNA, och jag har goda orsaker.
Hittade idag två nya ställen som skriver riktigt bra om det här med matfetter. En är Mat för Människor och den andra är Matfusket, läs dem gärna de är riktigt bra.

I mitt gamla inlägg om smör finns också ett par riktigt intressanta länkar om hur margarin tillverkas, läs dem och gör mig glad!

Och här är den enkla beskrivningen på hur du gör.

Gillar du smör och Bregott?
Hur många gånger har du brutit sönder en smörkniv eller demolerat brödskivan till oigenkännlighet?
Jag har lösningen, om du har en elvisp!

Smöret till smörgåsarna var slut, så då blev det dags att göra mitt eget smörgås-smör.
Ta fram elvispen, eller hushålls-assistenten om du har vispar till den.
Ta 3 delar rumsvarmt smör, och börja vispa tills det vitnar.
Tillsätt 1½ del uppvärmt vatten med lite löst salt i (saltet kan uteslutas), fortsätt vispa.
Tillsätt 1½ del kallpressad rapsolja av god kvalitet, fortsätt vispa en stund till.

Nu har du en trögflytande smörblandning, häll upp den i en lämplig burk. Gärna en som du kan ställa fram på frukostbordet. Ställ in burken med smöret i kylskåpet att stelna.
Detta är ett smör som du kan breda på smörgåsen utan problem, du kan steka i det och det är GOTT!!

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,