Pepparkakshus

Varje år strax före Jul kommer jag på hur kul det vore att göra ett pepparkakshus.

Ett fantastiskt hus som jag ritat helt själv, som inte påminner om alla andras hus, så fint det skulle vara…

Enda problemet är att:

  • Jag har inte konstruerat någon ritning.
  • Jag har inte tiden.
  • Jag har aldrig byggt pepparkakshus förut.

Därför får jag fortsätta att drömma om mitt vackra pepparkakshus, titta på andras fantastiska byggen, och inbilla mig att jag kan minst lika bra.

Vill du göra ett själv så finns mönster och instruktioner på http://pepparkakshus.se/

Arkitektmuseum har som vanligt en tävling.
Alla bidrag finns att beskåda fram till 8 januari.
Här kan du även se vilka som vann.

Några helt fantastiska skapelser finns samlade på den här sidan.

Totalt 32 fantastiska byggnader, och en del andra udda, länkar kan du hitta där.

Beundra och dröm om egna skapelser.

Samtidigt finns det länkar till alla fotografer och deras övriga foton på fantastiska pepparkakshus.

Här är en annan variant, en berg- och dal-bana blir ett annorlunda och kul byggprojekt.

Kan kanske inspirera dig till några mindre nöjesfälts-detaljer, kanske en karusell eller ett tombolahjul.

Till sist en sida med många olika pepparkakshus-länkar, till ritningar och mallar, videofilmer, tips & trix, och bilder  förståss. Här är länken.

Lycka till!

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,