Kokar gele

Det behövs ingen fleecetröja här hemma idag.
Spisen har varit på nu i flera timmar, först har det kokats rönnbär och äpplen var för sig. De har därefter silats i två omgångar och sedan har jag mätt upp saften.

En stor kastrull med rönnbärssaft och bara lite äpple står och puttrar med socker i. Sedan har jag två olika blandningar av äppelgele på gång, ska bli spännande att smaka när det är klart.

Hur man kokar rönnbärsgele har jag en bra beskrivning av sedan tidigare. Tycker du ska börja med att läsa den i min gamla blogg, då kan vi hoppa över grunderna här.

Rönnbärsgele
9 dl avrunnen saft från kokade rönnbär
2 dl avrunnen saft från kokade äpplen
8 dl rårörssocker

Den här gången märker jag att rönnbärssaften är väldigt stark. Inser att jag hade för lite vatten när jag kokade bären. Så kan det gå när man inte följer sina egna recept ;D
Det är även lite svårt att få det att bilda gele, rönnbären var kanske lite väl mogna, så jag får ta till en liten skvätt flytande Pektin på slutet. Men sedan blir det bra och burkarna fylls med en mörkröd stark gele.

Äpple och Mynta-gele
4 dl avrunnen saft från kokade äpplen
2-3 kvistar Chokladmynta
½ dl citronsaft
2 dl rårörssocker

Kokar allt i så där 10 minuter, lyfter bort myntakvistarna. Det luktar juvligt! Sedan puttrar det till geleprovet klaras. Häller upp i två burkar och när de är halvfyllda lägger jag i ett par små fina myntablad som dekoration. Ser vackert ut, luktar underbart, smakar jättesmaskigt!! Undrar bara vad jag ska äta det till? Ost och kex kanske?

Äpple och krydd gele
Det här är en spännande blandning jag aldrig sett någonstans, hoppas det blir bra.
5 dl avrunnen saft från kokade äpplen
1½ dl avrunnen saft från kokade rönnbär
2 dl rårörssocker
1 kanelstång
10 Kryddnejlikor
1 kvist citronverbena

Kokar allt i så där 10 minuter, lyfter bort citronverbenan.  Sedan puttrar det till geleprovet klaras. Tar bort kanelstången men låter några av nejlikorna ligga kvar. Häller upp och fördelar nejlikorna mellan burkarna. Ser trevligt ut.
Gelen luktar Jul, smaken är både stark och alldeles len. Den är mycket god! Men samma problem här, vad ska jag servera den till? Tror jag måste ta ett snack med ena sonen (kocken) så kommer vi nog på vad det passar till.

Nu är jag lagom trött, ska ta en kopp kaffe och lägga upp fötterna i soffan en stund. Sedan blir det till att diska lite i köket, inte fullt lika roligt som att koka spännande saker.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,