Spöken och häxor på film

Jag har skrivit en del om det här förut, men bra filmtips inför Halloween kan visas igen. Och om du inte visste det,, här blir det inga riktiga skräckisar, jag håller inte på med sådant.

Helgerna är ju ofta familjestunder och ingen Halloween är komplett utan den här familjen från 1964

Är du ännu mer barnslig? Varför inte den tecknade från 1973.

Sedan måste de mindre barnen, eller de barnsligare av oss få ett paket häxor, och det finns rätt många modeller.

En av de äldre häxorna på film är ur Snövit från 1937.
Och om du inte visste det, det är samma inspelning som än idag visas varje Jul, drygt 70 år senare.
Filmen har snyggats upp och klippts flera gånger under årens lopp, och den ursprungliga film-postern ser lite annorlunda ut än dagens dvd-omslag.
Men det är ändå samma film som din mormor såg, och nu dina barn.
Det är en rätt hisnande tanke, en 70 år gammal tecknad film som fortfarande duger.

Det har dykt upp många olika sorters häxor på film efter Snövit.
Du känner säkert igen den Vita häxan i Narnia, och även om hon inte är den viktigaste karaktären, så är Narnia en så fantastisk saga att den absolut måste få komma med bland mina favoriter.

Och här vill jag ge dig ett gott råd.
Tv-serien från 1988 är i många delar en mycket bättre historia, medan filmen från 2005 är modernare och ”fiffigare” i teknik och effekter.
Därför bör de yngre barnen se på Tv-serien, och du själv blir mer underhållen av filmen från 2005.
Så bestäm dig, för vems skull väljer du film?

Både Snövit och Narnia går det lätt att få tag på både som hyrfilm och att köpa.

Ytterligare en härlig klassiker är Trollkarlen från Oz, premiär 1939 med Judy Garland som Dorothy. Filmen gavs ut på Blu-ray vid sitt 70-års jubileum så den är lätt att få tag på och har bra kvalitet.
Häxan i filmen ( om du glömt henne ) är The Wicked Witch of the West.

Ur filmen tar vi det mest klassiska jag kan tänka mig, Over the Rainbow. En sång som är så fylld med nostalgi att jag är helt ”impregnerad” av den.
Orsaken? Min pappa hade en långvarig förälskelse till Judy Garland.

Själv är jag barnsligt förtjust i gammal film, riktigt gammal film!

Vi börjar med Topper från 1937, Cary Grant och Constance Bennett. En sorglös historia om hur man kan fixa saker när man blivit spöke.
Bilden är en länk till IMDb där du kan läsa mer om filmen. Det här är första filmen i en miniserie med tre filmer, 1938 kommer Topper Takes a Trip, och 1941 Toppers Returns.
Filmerna brukar gå att hitta på Amazon.com men finns även på ställen som Headweb.com/sv/ där du kan streama filmen direkt till din webbläsare.
Här är en trailer för första filmen.

Ska vi nu ta något som är betydligt modernare ( kom ihåg, allting är relativt), och som är underhållning för de lite yngre.
Casper från 1995 är en familjefilm som jag själv såg om för bara ett par dagar sedan. Och Ja, jag gillar sådana här filmer, jag rent utav älskar snälla och söta spöken. Visst, det är lätt underhållning, inget av Nobelpris-karaktär. Men har du barn är det bara att skylla på dem när du ser den här sortens film.
Vad jag skyller på??
Att jag är barnslig med konstiga idéer om det mesta, brukar fungera, folk nickar bara åt mig när jag säger det.
Bilden är länk till IMDb, och den här borde gå att hitta även i videobutiken.

Nu kan du börja ladda för mysiga filmkvällar till Halloween, och varför inte,, Våga Vägra Vidriga Skräckfilmer!

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 thoughts on “Spöken och häxor på film”

  1. Är inte häxan från Oz the Wicked witch of the west? Tror det är hennes syster (som blir mosad av huset) som är witch of the east!

    Så är det iallafall i musikalen Wicked som just handlar om häxorna! Se värd för övrigt!

    Gilla

    1. Du har så rätt, häxan på bilden är hon från Väst. Tack för att du sa till. Härmed rättat.
      Har inte sett den musicalen, men ska hålla ögonen öppna om jag passerar London eller nån annanstans den går på.

      Gilla

Kommentarer inaktiverade.