Riktigt bra mat

Var och handlade på lokala Coop, och trodde jag läste fel.

Svensk färsk kalkon från Ingelsta för 49:- kilot! Så mycket bättre än den hemska kycklingen som är fylld av vatten och kemikalier.

Det var bara att snabbt hugga tag i en av de tre som låg i hyllan. Sedan hem och planera för en lååång helstekning av den.

Jag följer på ett ungefär, ett recept från Familjerecept som är jag gillar.

Lilla pippin sköljs av och torkas.
½ citron stoppas in i halsen, den ska liksom bilda en propp så att fukten inte pyser ut när den helsteks.
Fyll sedan fågeln med katrinplommon, äppelklyftor, resten på citronen, eventuellt en halv apelsin i bitar och persilja.
Du kan gärna ha i lite kryddor i fyllningen också, jag väljer lite havssalt, svartpeppar, chili, rosmarin och lite citrontimjan.
Sy ihop eller bind ihop benen och öppningen, det gäller att täta till så att fukten och godsakerna där inne inte ångar ut.
Lägg den på galler, pensla med smör och krydda lite, soja är inte lämpligt enligt min mening, men jag tar lite rödvinsredusering och penslar den med.

Sedan ska den in i ugnen på 100 grader, inte mer!

Nu är det bara att följa Familjerecepts beskrivning, vänd den varje timme, ös den gärna varje ½ timme. Njut av värmen och dofterna som sakta sprider sig i köket.

Det tar inte lång tid innan jag blir hungrig, men kalkonen lär jag få vänta på.
Hur länge undrar du kanske. Minst 4 timmar skulle jag tro eftersom min fågel väger nästan 4 kg.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 thoughts on “Riktigt bra mat”

Kommentarer inaktiverade.