Andra Lucior

  ”Det här var det värsta jag varit med om! Det är svårt att vara en lysande, glittrande förebild när de inte riktigt lyssnar!” säger Flirtiga Lucia medan hon rättar till sin krona och försöker få bort färgen på sin linnesärk.
Jag försöker trösta med ”Men nog lyssnande de på vad du berättade om?”
”I början ja! Det var några sekunder där i början som jag trodde det skulle bli enkelt!” säger Lucia frustrerat.
Jag försöker lugna henne med ”Jag tyckte det blev jättebra och åskådarna applåderade länge och det fotograferades en hel del!”
Lucia tittar storögt på mig och svarar helt förvånat ”Menar du att publiken tyckte det där var bra?? Men hur kunde de tycka det?? Håren var okammade, kronor satt på sned, de höll ljusen upp och ner, glittret halkade ner i ögonen, en hade till och med en lucia-krona över en tomteluva!!!”
Jag tröstar henne med orden ”Men de hade roligt! Jag hade roligt! Bäst var det när en pepparkaksgubbe och en tomte gjorde kullerbyttor på golvet.”
Flirtiga Lucia ser alldeles förstörd ut. ”Nej, det var inte roligt! Den där pepparkaksgubben och tomten fick med sig några av tärnorna som började hoppa groda så att ljusen rullade åt alla håll. Fast det blev ju roligare när alla applåderade och efteråt när vi julpysslade och målade julkulor.” suckar Lucia medan hon åter försöker få bort färgen från särken.

Efter att Flirtiga Lucia varit årets lucia hjälper hon gärna andra lucior att bli lysande representanter för traditionen. Hon har varit på skolor, företag och hos föreningar men idag bjöd jag med henne till några andra luciakandidater. Flirtiga Lucia blev eld och lågor, ”Vad roligt att hjälpa till med ett sånt här luciatåg!!”
När vi kom fram flockades deltagarna runt oss. De flesta tittade först lite blygt men sedan började frågorna hagla.
”Är det ett riktigt skägg du har? Varför har du en vit klänning? Ska ni gifta er? Får jag prova din mössa? Ska vi leka? När ska ni gå hem?”

”Välkommen till Granens Daghem!” säger personalen leende.

Tjuriga Tomten

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,