Mysiga filmer

Fredag, helg och lite närmare Jul. Efter att ha fnattat runt halva dagen och försökt jul-pynta lite vill jag mysa med en bra film ikväll. Den stora frågan är bara vilken film!
Jag har ju skrivit om massa gamla godingar tidigare år, så ska det bara bli en repris i kväll eller hittar jag något nytt – fast jättegammalt.

Waterloo Bridge 1940 (Dimmornas bro) med Vivien Leigh och Robert Taylor. Tårdrypande romantik men helt klart en klassiker. Tror jag sett den nån gång för 20-30 år sedan, kan vara dags att ge den ett nytt försök med lite mer fokus på historiska detaljer och kostymer.

War and Peace 1956, en mycket ung Audrey Hepburn i vad som måste kallas för en kostymfilm. Har aldrig sett den men ska kanske ge den ett försök för kostymernas skull. Det här är inte min smak men den är en klassiker och gillar du denna sorts film bör den vara ett självklart val.

Ariane 1957 (Love in the Afternoon) Audrey Hepburn, Gary Cooper och Maurice Chevalier. Klassiker från ett mycket bra år, sång och dans från ett Paris på 50-talet. Komedi och romans i en trevlig blandning, barndomsminnen.

My Fair Lady 1964, återigen Audrey Hepburn, denna gång som Eliza. Det här blir nog kvällens val, en musikal av bästa sort. Historien har gjorts i många tolkningar, flera riktigt bra. Kanske presenterar jag de andra någon gång.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

