Köpa gran

Har just varit hos favoritplantskolan och köpt min gran.

Och jag är helt knäckt!

Allt börjar bra, de har ovanligt fina granar i år, ser jag på första inspektionsrundan.
Tar ett varv till för att välja ut ett par kandidater, det blir kungsgran i år igen, de vanliga har inte en chans. Börjar slita i två, försöker ruska bort lite snö.
Väldans vad tunga de var, eller är jag ovanligt kraftlös idag??
Nu kommer granförsäljaren, håller i första granen, den som har en jättefot. Jag tvekar, vet hur kul det är att såga stammen för att få ned den i julgransfoten.
Vi går iväg till nr 2, han ser lite besvärad ut när han skakar på den och säger -Den var rätt tung!
Jag ser direkt, det är min gran! Massor med grenar och VID med normaltjock stam. Fullträff!

Granförsäljaren lyfter inte utan drar bort den till ”nättunnan”, lägger den där och säger att han måste hämta hjälp. Nu blir jag lite orolig och lyfter lite i foten medan jag väntar…
Ojojoj, vad har jag nu hittat på för dumheter, den väger BLY!!
Snart kommer två starka karlar tillbaka, stoppar in stammen i nättunnan, och börjar ta i, det ser inte ut att gå så bra för dem..
Nu står båda och drar i foten, sätter upp var sin fot som stöd på nättunnans ställning och sliter allt de orkar.
Sakta kommer granen igenom. En fin lite korv ligger på marken framför mig. Jag får hjälp att bära den till bilen, men halvvägs ber han mig att hjälpa till för den är så tung.

In i bilen och hem, inga problem, drar ut den och börjar släpa den mot entrén… Den ÄR ruskigt TUNG!
Kommer fram till dörren och inser att jag måste ha en plan, det här är inget man flyttar på hur som helst.
Hämtar min julgransfot, den passar!! Skruvar på den lite löst, mest som ett stöd, drar in foten i hallen och ska nu resa granen upp.
Den är inte så hög så dörröppningar är inget problem, men jag får ta av mig både jacka och glasögon och först på tredje försöket får jag upp granen.

Nu står den där med nätet på, lutad in i ett hörn och tinar. Jag sitter med en kaffekopp framför mig och är helt knäckt.

Har aldrig varit med om något liknande. Jag är van att klara mig själv, baxa möbler och annat tungt, men det här kommer att bli en utmaning, en ordentlig utmaning.

Jag hör någon viska ordet plastgran.
Aldrig!! En sån kommer inte in i mitt hus!! Vissa traditioner är heliga och äkta gran är en sådan för mig.

Fler rapporter kommer, men nu ska det torkas smältvatten och vilas lite.

/T
Läs även andra bloggares åsikter om ,

