Choklad-mynta och socker

Det här kommer att finnas på julbordet i år. Smaksatt socker till ett stort fruktfat. Myntasocker till ananasen och basilikasocker till jordgubbarna,, smaskigt!!

Finns det Riktig Mat?

Det finns en mynta-planta som smakar och doftar choklad!
Jag har en som växer i en stor kruka. Det är dags att ta vara på olika örter och kryddor nu innan kylan kommer, och jag bestämde mig för att göra lite smaksatt socker.

socker-5

Fint rårörssocker och färska blad stoppades i mixern och finfördelades. Den fuktiga gröna sockermassan hälls upp på ett silpat och stoppas in i ugnen på 50 grader och varmluft för att torkas.

socker-6

När det känns torrt kör jag det i mixern igen, så att det blir finfördelat utan klumpar. Sockret är ljusare i färgen nu när det är torrt.

socker-9socker-12

Sedan är det bara att hälla upp på fina burkar, etikettera och njuta av att du har en riktigt fin delikatess. Detta socker slår alla köpta smaksatta siraper och annat krafs som inte är gjort på riktiga råvaror.

socker-11

Sedan upprepade jag det hela med blad av olika basilikasorter…

View original post 85 fler ord