Listor till jul

Jo det är väl bra att göra listor, mina brukar nästan alltid handla om saker jag ska göra och komma ihåg. Men många roar sig med ”svara på frågor”-listor, så för en gångs skull ska även jag göra det.
Men kom ihåg,, dessa svar är unika 😉 troligen får ni aldrig mer se mig göra detta…

pepparkaka-1

Jag väljer Tomtens Dotter’s lista.

Har du druckit säsongens första glögg ännu?
Säsongens?? Jag drack glögg i januari, är det säsong??
Men nu i höst har det inte blivit av än, fast jag har tagit fram flaskorna med hemgjorda glöggar från förra året för att kontrollera lagringen, och så hittade jag ett par burkar med glögginlagda plommon jag kokade för ett par år sedan. Plommonen ska blandas med en del av äpplena jag just nu håller på att koka.. Mer om det följer senare..

Vad var bäst med julen 2012? (hela säsongen alltså – inte bara julhelgen)
Ehh?!? Inget,, för ALLT var bra!!!
Okejdå,, min tidsplanering var kanske inte den bästa, men det brukar den inte heller, så jag är van.

Vet du hur du ska fira julen 2013?
Vet kanske man inte gör, men jag utgår från att familjen träffas, att vi gör det i lugn och ro, och att vi vårdar tiden med varandra istället för att lägga fokus på massa prylar.

Vilken är den bästa julfilmen?
Ohhh!! Jag älskar gammal film!! Det finns så många, Holiday Inn 1942, White Christmas 1954, It’s a Wonderful LIfe 1946, Darby O’Gill and the Little People 1959, alla Lord of the Rings, och många många fler.

Brukar du köpa en massa nytt julpynt varje år?
Definiera ”en massa”? Njaea eller Jo,, visst köper jag alltid något nytt, vilket jag verkligen inte borde för jag har så det räcker. Brukar skylla på att jag ska ha det till olika fotograferingsprojekt, med om ärligheten ska fram så är det nog mer än jag borde.

Längtar du efter julen?
Längtar?! Nej! Jag vet att julen kommer, den gör det varje år nämligen, och jag ser fram mot det, men först ser jag fram mot en vacker sensommar, en klar o solig höst, och sedan när mörkret kommer på riktigt,, då är det dags att göra Jul, på riktigt.

Släpp fram din inre Grinch: Vad av ”det typiskt juliga” kan du lika gärna skippa?
MASSOR!!! Jag har sållat bort extremt mycket genom åren, Större delen av julbordet kan jag vara utan, julklappar, Tv, konstiga nyheter med konstgjorda julsmaker (vatten som smakar pepparkaka – HU så hemskt), julkonserter, jultidningar, butikernas köphysteri.
Min inre ”Grinch” är nog rätt välutvecklad, det mesta som finns i media och i butikerna har ingenting med ÄKTA julstämning att göra. Men ett fåtal saker vill jag absolut inte släppa, julgran, julsill, levande ljus, pepparkakor, lite julmusik och en gammal film, sen klarar jag mig bra från andra prylar.

Tänk mer på människorna runt dig i år, och tänk mindre på alla prylar!! Julstämningen bor inte i sakerna!!

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

One thought on “Listor till jul”

Kommentarer inaktiverade.