Ett hjärta på dörren

Det är lätt att bli hemmablind, och det brukar jag bli.
rönnolärk-1På ytterdörren har ett hjärta hängt i flera år.

Jag brukar dekorera det med lite olika saker, men hjärtat är det samma och nu har det hängt där utan pynt alldeles för länge.

Igår insåg jag att det ser ruskigt slitet ut, men, helst vill jag inte byta ut det mot en vanlig krans.

rönnolärk-2Jag suckar och gnäller lite över att  ”Kransar är så vanliga – alla har ju det!”, och mitt hjärta är i alla fall något ovanligare.

Sagt och gjort, en omstajlning krävs, men vad råkar jag ha hemma?

En skvätt vit sprayfärg kan vara bra att börja med. Tyvärr räckte den inte riktigt men det blev bättre i alla fall, nu är hjärtat vitaktigt istället för brunt.rönnolärk-4

En liten promenad får lösa problemet med material, jag plockade lite rönnbär och ett par kvistar Lärk med kottar på. rönnolärk-3

Gick förbi lite fina lönnlöv som också fick följa med hem.

Sedan plockar jag fram, en sax, lite bindtråd, och nu är det bara att låta fantasin ta över.

Formade lärkgrenarna och band fast dem på hjärtat, Lät några hänga ned och ett par andra fick följa hjärtformen.

Satte även fast lite rönnbärsklasar på olika ställen och tryckte dit en del lärkkottar.

rönnolärk-5Resultatet är klart bättre än innan.

Fick ett par lärkgrenar över som jag band fast mer rönnolärk-6rönnbärsklasar på.

Detta fick pryda stora utekrukan som står bredvid dörren.

Lärkgrenar är mjuka och formbara så jag böjde bara lite försiktigt och stack ned dem i jorden.
Ramlar de ut får jag binda fast dem vid längre pinnar som man kan trycka ned djupare i krukan.

Hyfsat nöjd betraktar jag resultatet.

Just då kommer Tiina för att få en kopp kaffe och alla funderingar över mer pyntande får vänta till ett annat tillfälle.

Nu ska det fikas!

/T
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,