Skogs-tokig

Vet inte om jag är lite ”skogs-tokig” just nu?

Och, Ja, jag vet att vissa av er ler stort och säger ”Bara Just nu?”

Nåja, det har varit en del skogs-saker ett tag, fina ljuslyktor med söta igelkottar, kastanjer, ekorrar,, och det jag inte vågat tala högt om… Kottar!!

kottarbras-1Vadå kottar?
Det är väl inget konstigt?
Nja,, om jag talar om att jag hämtade in 2 kartonger med blandade kottar som jag säkert plockade för 5-6 år sedan. Bara för att man skulle kunna göra så fina saker med dem. Och sedan har de stått där och tagit plats, och idéerna har kommit och gått, många har varit väldigt fantasifulla och andra mer genomförliga, men inget har gjorts. Då kanske några av er inte förstår, varför…
Men nu måste det bli något av det hela, och jag kom äntligen till skott när tre påsar med stearinstumpar och rester ramlade ned från pysselhyllan.

Så, vanliga tallkottar och stearin, här ska det göras braständare! Och varför inte några med doft??
Känner du mig vet du att det inte blir någon enkel doftolja utan här ska det vara riktiga saker med doft som man kan elda upp.

Först behöver du lite grankottar, och de ska vara torra, det är då de öppnar sig. Har du inte torra kottar kan man torka dem i ugnen på 50-75 grader.

Sedan behöver du stearinrester, det är bra om du alltid sparar alla stumpar, rinningar, blockljusrester och halvtomma värmeljus, då har du ett lager att ta av. Använd inte doftljus till det här, du vill inte bränna kemiska doftämnen i öppna spisen. (Du borde inte vilja bränna sådana alls på grund av gifterna de avger.)

Nu ska stearinen smältas, gör det alltid i vattenbad. I år hade jag inga konservburkar så jag provade att smälta i en yoghurtburk  i plast, det gick utmärkt.

kottarbras-2
Här är resterna från igårkväll, blir till att städa undan idag

Doppa kottarna i den smälta stearinen. Jag använde en näbb-tång men du kan använda en pincett eller något annat smart.

kottarbras-4
Här har jag doppat i grönt stearin 3 gånger,

Se till att du skyddar bord och ytor från stearinskvätt, lägg upp kottarna att torka på smörpapper eller tidningar. De torkar fort och sedan är det bara att doppa igen. Jag doppade mina 3-4 gånger.
Jag gjorde några med kanel, då använde jag mörka stearinrester och blandade i kanel. Du kan mixa eller krossa hel kanel eller använda mald kanel.
kottarbras-6När jag doppade dem sista gången pudrade jag kanel över, nu ser de ut som någon sorts chokladtryfflar 🙂
Gjorde även några med gröna stearinrester, här blandade jag i mixade lagerbärsblad och nejlikor. Ser inte lika vackert ut men de är ju gjorda för att elda upp.

kottarbras-5
Många kottar och många doppanden senare har jag nu ett litet lager med braskottar

Flest blev det av de rent vita, och de ser också vackrast ut.

När du använder dessa braskottar tar du lite papper som vanligt, lägger en eller kanske två kottar ovanpå, sedan staplar du upp din brasa som vanligt. Tänd pappret som smälter stearinet och hjälper kotten och pappret att brinna riktigt länge så att brasan hinner ta sig.
Kottar som brinner luktar skog, tall och kåda, men slänger du in en kanelbakad kotte får du även en kaneldoft. Dessa dofter är naturliga och kan inte konkurrera med tunga doftslöjor från kemiska doftljus och andra konstgjorda rumsdofter.

Nu ska jag bara komma på ett trevligt sätt att paketera kottarna, sedan kan du hitta dem i Stjärnstofts julshopp.

Och här ser du hur det blev med en tapet som förpackning.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One thought on “Skogs-tokig”

Kommentarer inaktiverade.