Sex Nya filmer värda att se

Jag har just hittat sex nya filmer som är värda att se på och jag är både förvånad och glad.

Det finns många därute som tycker jag är en kräsen och kinkig typ. ”Ingenting verkar duga åt henne”, ”hon tycker massa konstiga saker”, ”hon är kräsen och gör inte som vi andra”.

Jag vet! Och ibland är det rätt besvärligt att vara så här besvärlig😉. Men ibland blir man bara så glad, så glad över att det måste finnas några till som är som jag! I alla fall bitvis.
Och en av mina stora svagheter är ju ”gammal” film och deckare, helst i kombination. Så gissa om jag blev glad när jag hittade sex nya filmatiseringar av Maria Langs (Dagmar Lange, Nora) äkta pusseldeckare från 40 och 50-talet.

Första filmen var ”Mördaren ljuger inte ensam”, den gick upp på bio i våras och nu finns de fem första filmerna utgivna på dvd. Den sista släpps på dvd den 20 november. Håll även utkik efter dem på Tv4, troligt är väl att de visas under julen. Det här hoppas jag blir några av julens absolut bästa filmstunder.

Skådisarna är det inte heller något fel på, Ola Rapace som Christer Wijk, Tuva Novotny och Linus Wahlgren som Puck och Einar Bure. Och det dyker upp en mängd kända ansikten med mycket bra skådespeleri i filmerna. Sen är det ju en fröjd att se alla retromiljöer, filmerna är ett frosseri i 50-talet, kläder, bilar, detaljer och inredning.

Svensk produktion, hög kvalitet, i gammal stil, dessa filmer är en fullträff och är väl värda att uppmärksamma, kanske något överdrivna men det förlåter jag gärna. Jag önskar bara att det blir FLER!
Maria Lang har skrivit 42 deckare, jag vill se fler.

Kulturdelen.com skriver om Mara Lange

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,