Dags för lite Jul-Film

Jul-film, vad är det?
Disney, barnfilm och hysteriska tomtar brukar falla in i den kategorin.
Själv är jag barnsligt förtjust i gammal film, och då menar jag ”ruskigt” gammal film. I alla fall brukar de flesta säga det till mig, -Den är ju ruskigt gammal!! Och så tittar de lite förvånat på mig. Frågar sen om jag sett nån av de senaste ”stor-filmerna” på bio. Som om de nyaste filmerna skulle vara de enda som är värda att titta på. -Ja, tyvärr, svarar jag nästan alltid. Men de brukar inte se ut som om de förstår mitt svar.
Det är stor skillnad på oss människor. Särskilt mellan de som tror att bara det absolut nyaste har något värde, och vi som vet att det finns mer ting i världen är det som står på löpsedlarna idag.

Nåja, nog med filosofi. Jag har tänkt bjuda på lite klipp ur filmer jag gillar, och det blir ofta filmer som har anknytning till julen. Alltså, det jag själv kallar för jul-film.

Först på filmduken är ”You’ve got Mail” ihopklippt med en sekvens ur originalet, ”The Shop Around the Corner”.  I Sverige gick den upp på bio den 20 december 1940, vilket gör den till en klockren Jul-film. Rollen du är van att se Tom Hanks i spelas av en mycket ung James Stewart, som faktiskt är en av mina favoriter från 40-talet.

När du klickar står det  ”Inbäddning inaktiverad på begäran Titta på You Tube”, klicka på texten så öppnas filmen i ny flik.

Filmen har gjorts i en version till, 1949 kom ”In the Good Old Summertime” med Judy Garland i den kvinnliga huvudrollen. Den får du också ett smakprov på.

Och blir du nu intresserad av att se hela filmerna så måste du anstränga dig lite, de ligger ju inte på videotoppen precis.
Sök gärna på Amazon.com där finns de flesta gamla godingarna, de går även att hitta på you tube, eller försök på någon svensk sälj-sajt. Kanske känner du någon som samlar på gammal film, bjud då in henne eller honom på en trevlig jul-fika och be snällt.

/T

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,