Så var det dags igen…

Snart är det dags.
Butikerna har jagat julkunder i flera veckor och snart är jag, eller såna som jag, de mest jagade  i landet.
Jultomten! Bah! Jag är en tomte, eller en vätte kan jag gå med på att kallas. Blev du snopen? Jorå vi finns men vi märks inte av under resten av året.

Jag tycker inte riktigt om julen för den är så uppblåst och människor liksom tappar fotfästet  dagarna innan första advent. De blir uppjagade av all reklam som dimper ner i brevlådan. ”Kom o köp årets Julklapp – spikmattan! En dator till brorsan, en mobil till syrran, en hårddisk till farsan och en ny assistent till lilla mamma”.
När en morgontidning går ut och frågar människorna vad och hur mycket de ska handla för svarar en kille ” Jag vet inte riktigt, jag vill bara få det undanstökat så fort som möjligt”.  Undanstökat… ja ni hör ju hur fel det låter.

Det finns andra saker man ska stöka undan tycker jag! Inte julen alltså utan tankesättet folk har. Hur många gånger har jag inte hör ”men vi måste ha det för det har vi alltid haft!”. Ibland tror jag folk glömmer bort att julen kommer nästa år också och då kan man ha det där livsviktiga som inte hanns med i år.

Tomtens visdomsord är – Chilla lite.  (har förstått att ungdomar använder uttrycket och jag tycker om det)

Tjuriga Tomten

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,