Värmande ljus…

Alla vet att detta land älskar värmeljus.
Erkänn! Varje gång du varit på IKEA har du kommit hem med en påse värmeljus?! Jojo! De syns överallt! Varenda inredningstidning, homestagingföretag och fixa-hemma TV-program har värmeljus framme, sommar som vinter!
Jag erkänner att även jag har dem här uppe på min vind under taknockarna. Även i datorskärmarnas blåa ljus är värmeljus myyyysigt! Pöh! Trodde inte jag skulle erkänna det, men så är det.

Har du återvunnit dina värmeljus då?
Visst är det lätt att slänga dem i sopkorgen men gör inte det! Jag tror vi har missat något stort här! Själv har jag nog missat det oftare än jag borde gjort. Vi har ju alla, i många år, återvunnit papper och burkar med största övertygelse och nu är det en vana som är svår att ändra på.
Jag har lovat mig själv att denna jul ska jag samla alla tomma värmeljusskal i aluminium och återvinna dem samtidigt som jag går ut med returpappret.

/Tjuriga Tomten

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

One thought on “Värmande ljus…”

  1. Tänk bara på att pilla bort metalldelen där veken sitter, annars sorteras hela ljuset som stål och då brinner aluminiumet upp istället för att återvinnas. De använder magneter vid sorteringen… Alltså släng både koppen och vekeshållaren i metallåtervinningen men separerade🙂

    Gilla

Kommentarer inaktiverade.