Sankta Lucia

När man blir vald till Lucia, Ljusets gudinna får man lära sig en massa nya saker. Till exempel om myrten som jag ska ha i min fina ljuskrona. Myrten är en buske som växer kring medelhavet. Enligt de där gamla grekerna i grekiska mytologin tog kärleksgudinna Afrodite myrten på sig efter att hon steg naken upp ur havet. Va coolt med en klänning gjord av myrten!

Sen har jag också lärt mig att Lucia faktiskt har funnits på riktigt i Italien. Hon var martyr, ja alltså först var hon bara en vanlig tjej som trodde på Gud, ni vet den där kristna guden med Jesus, Maria och de där lärjungarna. På 300-talet, när Lucia levde, var det inte så inne med att tro på just den guden. Andra sa till henne att sluta tro på sin gud men Lucia vägrade. Då försökte de tvinga henne att sluta genom att ta tortera henne men Lucia vägrade i alla fall. Till slut dödade de henne! Långt senare k-a-n-o-n-i-s-e-r-a-d-e s Lucia. Så heter det när någon bli utsedd till helgon.

Den moderna Lucian med ljus i håret, kommer från legenden när hon skulle bära så mycket mat som möjligt med sina händer och då satte hon ljuset på huvudet istället. Vilken smart tjej!

Det är tur att man idag får tro på vilken gud man vill eller ingen alls om man tycker det. Jag tycker att det är en jättefiiin style att kunna fira Lucianatten med Ljusgudinna, Tärnor, Starboyz och Tomten.

Puss & Kram

Flirtiga Lucia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One thought on “Sankta Lucia”

Kommentarer inaktiverade.