Pepparkaksdeg och Tomten

Mina Tärnor är jättebra på att surfa upp roliga grejor på nätet. Ja, att You-tuba hela tiden är lite tråkigt och nu när vi har ett uppdrag som Lucia tåg måste man ju lära sig lite nya saker. Tärnorna hittade ett pepparkaksrecept på Jul-blogg som de visade mig och Tomten. Jag har bara köpt färdiga pepparkakor i affären förut och aldrig gjort egna. Tomten sa att han ville prova att baka kakorna och undrade om jag ville hjälpa till. Guu va roligt!

Vi åkte hem till Tomten som bor på vinden i ett gammalt hus mitt i city. Just som vi skulle in till Tomten kom grannen förbi. Han var skitsnygg! Brunt lockigt hår och jättefina bruna ögon hihi! När grannen gick in till sig såg man en massa datorer, sladdar, servrar stå överallt där inne. Vem var det där undrade jag. Tomten sa att han är en sån där tekniktomte. Jag visste inte att det fanns olika tomtar men det finns tydligen också trädgårdstomtar, stadstomtar, gårdstomtar och Sibiriska tomtar som man helst inte ska tala så högt om.

Inne hos Tomten var det jättefint, kanske lite lågt i taket men mysigt med kakelugn och ett gammaldags kök. Nu skulle här bakas pepparkakor trodde jag. Tomten sa att vi skulle bara göra pepparkaksdeg och själva bakandet skulle en vän göra lite senare. Att göra degen var jättelätt och roligt. En degmaskin snurrade runt alla ingredienser och doften fyllde hela vinden. Degen blev blank och smidig och så delade vi den i 3 delar. En pepparkaksdeg mår bra av att vila sa Tomten men vi ska smaksätta den lite först.
Första delen fick saften och rivet skal av en apelsin inknådat i sig och den andra delen fick en liten kopp mörk rom bakad i sig. Den sista delen pepparkaksdeg fick vara som den var. Sedan la vi varje deg i varsin plastpåse för att de skulle liksom ligga och mogna i kylen. Du får smaka på kakorna senare när den har mognat i 1,2,3 dagar eller kanske till och med 1, 2, 3 veckor sa Tomten.

Ibland fattar jag inte hur Tomten kan veta sånt där men jag litar på Tomten. Gör inte du det?

Puss och Kram

Flirtiga Lucia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,