Luciatåg

Jag förstod inte riktigt hur viktigt det var att vara Lucia! Det är ett stort och viktigt uppdrag!
Jag och mitt entourage har lussat i 3 dar! Vi har varit hos pensionärer, stora företag, torg, julmarknader och köpcentrum. Att det var såå många som ville se ljusets gudinna visste jag inte.

På själva luciadagen var vi tvungna att kliva upp jättetidigt. Jag brukar inte gå upp så himla tidigt eftersom jag ofta är uppe sent. Den morgonen var det väldigt kallt och lite iskristaller i luften.

Mina tärnor och jag behövde gå upp ännu tidigare än My Starboyz eftersom vi har hår och smink att fixa innan föreställningarna. Våra vackra salongslockar fick ju inte falla ihop direkt i kylan så vi behöll värmespolarna i håret när vi åkte iväg med slädarna till första uppträdandet. Det var inte så skönt!

Visserligen satt vi i släden med en massa pälsar men vi kunde inte ha något över spolarna och när man har en massa spolar i håret blottar man liksom skalpen. Det var -12 grader kl 5.00 på morgonen och hästarna som drog vår släde sprang väldigt fort. Det var som om någon fönade håret med en isande nordanvind. Hela hjärnan blev nerkyld och vi kunde inte öva på sången för tänderna skallrade så.

Väl framme drog vi ur spolarna och satte min fina ljuskrona på huvudet. Jag trodde att nu kommer jag att bli varm om huvudet med alla tända ljus men tydligen så går värme uppåt så det hjälpte inte alls. Jag gick in med iskall skalp och en ännu kallare ljuskrona i metall men lockarna blev i alla fall jättefina!

Ett annat ställe var en julmarknad där vi gick förbi en massa julstånd och ett människohav som senare slutade i ett halvöppet växthus. My Starboyz spelade gitarr och sjöng låtar om ”fålar fem” och ”stjärnor som tindra så klara”. Fålar är ett gammalt ord för hästar och stjärnorna som tindra var definitivt My Starboyz blingade strutar.

Mina tärnor är jättebra på att sjunga och de sjunger olika delar av låtarna solo medan My Starboyz kompar med sina gitarrer. Jag sjunger inga solon för det ville inte vår sångcoach.

Ja alltså vi fick en sångcoach efter att Tomten hörde oss öva sånger första gången. Jag tog i och wailade i Luciasången och då såg Tomten så förvånad ut att han genast ringde upp en gammal vän som är sångpedagog. När vi sjöng hos sångcoachen första gången tog hon mig åt sidan och gav mig ett specialuppdrag.

Sångcoachen tyckte att jag ändå hade fullt upp med att hålla upp min fina ljuskrona och ibland hålla en bricka fylld med kaffekoppar, pepparkakor och lussebullar.

När vi sedan var ute på våra uppdrag har jag gjort som stora popstjärnor gör på turnéer- Lipsync!

Det har varit roligt och ärofyllt att vara årets ljusgudinna. Jag hoppas att någon annan kommer att göra det lika bra som jag nästa år. Jag kanske kan bli coach åt nästa års Lucia för då får jag träffa Tomten igen! Han är bra söt den där Tomten fast han har långt skägg och en himla massa gamla vänner överallt.

Puss och Kram

Flirtiga Lucia
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,