Rutinerade resenärer

Allt som oftast åker jag i kommunaltrafiken tillsammans med andra rutinerade resenärer. Ja, det är precis vad resenärerna är – rutinerade.
De kan sin resa exakt, de vet hur lång tid det borde ta och blir oerhört ilskan när det tar längre tid än det borde. Om en resenär tar samma tåg eller buss varje dag så börjar även rutinplatsen ta form. Resenären mutar in en ”egen” plats som bevakas hårt.
Jag som är Tomte trodde inte att jag var en sådan där rutinerad resenär. Men åker jag samma tid flera dagar i rad tenderar jag att muta in ”min” egna plats helt omedvetet. Nu förstår jag den rutinerade resenärens agerande. Det känns lite tryggt med att ha sin ”egen” plats på tåget eller bussen.

Ilska och frustration uppkommer när tågen är försenade, bussarna fastnar i trafiken och allt blir förskjutet i tiden.  Den där platsen som är ”din” på 7.24-tåget är tagen av någon som tagit ”sin” plats eftersom tåget egentligen borde ha gått före ditt tåg. På det sättet fortplantar sig situationen då alla har tagit ”någon annans” plats.

Andra rutinerade resenärer struntar i kommunala transportmedel och förlitar sig på sin egna bil. De tycker kanske att det tar för lång tid att åka tåg eller buss. När jag sitter där på bussen på väg mot storstaden förstår jag inte riktigt hur de tänkte. Ser genom bussfönstret hur de flesta bilarna bara innehåller en person.
Om bilen lämnades hemmavid och fler åkte bussen skulle alla komma fram fortar och kanske i tid? Den där morgonbussen tar 30 minuter att åka men åker man mitt på dagen så tar den bara 10 minuter.

Dagens fundering på resandet är; om alla slutade upp att vara rutinerade resenärer kanske trafiken skulle se annorlunda ut?

Tjuriga Tomten

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,