Tomtegran

Efter att jag var och gjorde pepparkaksdeg med Tomten har jag och Tomten setts lite mer. Till exempel visade han mig hur man skaffar gran.

Han frågade mig om jag skaffat gran ännu. Oooh! Jag har en jättefin gran, sa jag. Jag haren gran som är rosa och som jag haft i 2-3 år. Jag brukar klä granen med en jättestor glittrig stjärna i toppen och en massa, massa glaskulor i silver, turkost och lila. Sen har jag inte vanligt glitter utan jag använder pärlband med silverkulor istället. När Tomten lyssnat på mig en stund, jag berättade hur vacker den står där i rummet och lyser upp på ett modernt sätt, rynkade han lite på näsan. Tomten tyckte jag skulle följa med ut i skogen och hugga en riktig gran istället.

Man får inte bara gå ut i skogen och plocka en gran. Jag trodde man typ kunde göra det med den där allemansrätten vi har. Nej man måste ha tillstånd. Tomten har en gammal vän som äger skog och där skulle vi få lov att plocka en.

Jag måste säga det att man måste tänka på vad man sätter på sig innan man går ut i skogen. Jag satte på mig fina vita mocka-stövlar med pälskant, en matchande pälsmössa och en kort ljus yllekappa. Det var tydligen inte så bra för i skogen finns det lera, skog, barr, kåda och konstiga ljud!

Tomten visade vägen genom skogen fast det var ju ingen ”väg” precis. Han gick över stockar och stenbumlingar, hukade under granar och hoppade över djupa diken. Vid de djupa dikena höll han mig i handen hjälpte mig lite grand i alla fall.
I skogen var det kallt och lite mystiskt. Tomten berättade om granar och hur och var granar växer bäst. Jag lyssnade inte så noga för jag hörde andra prasslande ljud en bit bort. Plötsligt hörs ett brööööl! Och sedan ett bröööl till! Jag blev jätterädd men Tomten bara smålog lite.
Vad är det för monster? och Hur tar vi oss härifrån? skrek jag.

Tomten skrattade och berättade att det där var en rådjurshanne. Rådjuret är en gammal vän och han hälsade bara! Tomten smålog igen och glittrade med ögonen. Jag fattar inte hur den där Tomten kan ha vänner överallt? Ahh men, ett rådjur? Vem har ett rådjur som kompis?

Till slut hittade vi en jättefin gran som Tomten högg ner med en stor yxa han burit på axeln hela tiden. Han band ett snöre runt, runt, runt alla grenarna. Sen fick jag låna ett par stora handskar för jag måste hjälpa till att bära granen tillbaka genom skog och över djupa diken.

Den dagen var en alldeles speciell upplevelse och sen fick jag plocka barr och pinnar ur ullkappan hela kvällen.

Puss och Kram

Flirtiga Lucia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One thought on “Tomtegran”

Kommentarer inaktiverade.