Blossas Lavande 2014

Det är nu rätt många dagar sedan den släpptes, jag har inte varit så ivrig i år som tidigare år. Kanhända har det med lavendeln att göra, det lät inte som en ”höjdare” precis.

Nåja, idag slank jag in på systemet och fick tag på en flaska,, det blev bara en, kändes som man skulle vara lite försiktig i år.
Lite senare under eftermiddagen kom trevligt kaffe-sällskap och då var det dags för provsmakning. Första provsmakningen görs alltid på kall glögg då det är vad jag föredrar, de flesta blir väl söta när man dricker dem varma.

Vi satt och doftade i glasen en stund, värmde dem med händerna och väntade på att något skulle avslöja sig, något mer än lite glöggdoft och vitvinsdofter. Inte mycket hände.
Sippade en gång, sippade en gång till och smackade och rullade i munnen,, tittade lite förvånat på glasen och dess innehåll och sippade en stor slurk till.

Första intrycket är en något vass spritsmak, den försvinner fort och lite sötma och glöggkryddor tar dess plats. Även dessa försvinner snabbt, alltför snabbt, och kvar blir bara någon smak som får mig att tänka på godis.
Detta är glöggen för de som inte gillar glögg, du behöver inte känna några smaker mer än en kort och rätt överkomlig tid.
Tråkig, platt, ointressant, ingen lavendel man lägger märke till, och allt går snabbt över!

Visst går den att dricka, särskilt om de enda du är ute efter är att det ska vara sprit i och att det ska heta Glögg,, lättdrucket kanske någon skulle kalla det för.

Några timmar senare hittar jag en påse med några kvarglömda Ahlgrens bilar i,, stoppar dem i munnen och tuggar. När bara eftersmaken finns kvar går ett ”Liljeholmens” upp för mig,, lavendelglöggen smakar Ahlgrens bilar,, fast inte alls lika gott…

Köp den inte. Drick den inte. Välj något annat! En påse bilar kanske..

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,