Mängder med Aronia-bär!

Idag känns verkligen som en pysslig mys-söndag! Stök i köket, matlagning, bärrensning och godsaker på gång.

Jag har letat efter Aroniabär att plocka hela hösten, sett några hoptorkade små på ett par ställen, sökt på nätets fruktsidor, men ingenstans hittade jag bra bär!
Så i Fredags, när son och flickvän var här tog vi en promenad förbi hundklubben och min vanliga sväng i ”lilla” skogen. Döm om min förvåning när sonen pekar och frågar ”Vad är det där för bär?” Det är MASSOR med Aroniabär, stora fina klasar i överflöd, och de är bara ett par minuters promenad från där jag bor!

aronia-1

Och nu har det varit frost i flera nätter så de har hunnit bli ordentligt frostnupna – det där med att plocka bären för tidigt och stoppa rönn, slån och aronia i frysen är inte helt bra, det är bara en nödlösning – och fått sin riktiga något sötare smak.

Aroniabär är lättplockade, stora klasar med många bär fyller snabbt hinken. Sedan hem, skölja och repa av dem från kvistarna.
Om du är klokare än vad jag är tar du på dig tunna plasthandskar, bären har en mycket vacker och stark färg. Den är dock inte riktigt lika vacker på händer och fingrar, och där sitter den fast i flera dagar.

Jag frös in ett par liter som ett bärmos, bara färska bär lätt mixade, stoppade i små frysburkar för att ta fram till vitaminkicks-smoothie under vintern. Bären har en något kärv smak men det tror jag att jag står ut med.

aronia-2

Sedan var jag bara tvungen att sätta lite aroniabärslikör. Jag gillar verkligen att ha små skvättar av spännande smaker stående i flaskor.
Jag har lite slånbärslikör som är från början på 90-talet längst in i ”barskåpet” och den smaken är fantastisk, så jag hoppas naturligtvis att alla mina små experiment ska bli lika lyckade.

Till aronialikören tog jag:
1 liter rensade bär
Ca 6 dl brännvin special
2 dl rårörs-socker
Häll i flaska eller burk, stäng och skaka tills sockret löst upp sig. Låt burken stå framme i rumstemperatur och skaka den lite varje dag i ca 2 veckor.
Tillsätt sedan en kanelstång, lite limezest och kanske en ½ vaniljstång.
Låt den stå i ca 2 veckor till, skaka den då och då. Sedan bör man provsmaka och kanske ta ur kanelstången. Kanel är en smak som kan bli mycket stark och nästan het.
När du tror att smakerna är tillräckligt starka silar du av bär och kryddor, häller upp likören på flaska och tillsätter lite mer socker. Jag skulle gissa att en eller kanske 2 dl socker till är lagom, men ta hellre för lite och låt stå ett par veckor för att sedan smaka. Du kan alltid tillsätta mer socker senare.
Glöm inte att sätta på en etikett med innehåll och gärna datum. Det är mycket bra att ha om du har flera ”projekt” stående i skåpen.

Att göra likör är något som ska ta tid, den blir bara bättre ju längre du lagrar den. Så ta det lugnt, och råkar du glömma bort flaskan några månader så gör det inte så mycket. Du blir bara glatt överraskad när du hittar den igen.

Jag har även ett Aroniabärssylt-experiment som pågår, mer om det kommer snart.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

En tanke på “Mängder med Aronia-bär!”

Kommentarer är stängda.