Snart Advent

Det är inte långt kvar till Advent nu!

Ja, jag menar inte att du ska bli stressad, bara gilla läget.

Advent betyder INTE ”väntan”, det är latin och betyder ”ankomst”. Som så mycket runt julen har kyrkan lagt beslag på och färgat seder, traditioner och vårt tänkande runt Advent.
Själv väljer jag att det handlar om Julens ankomst, det är en trevlig tid med förberedelser, ljus, pyssel och så kallat Jul-Mys.

Hötorget 5 dec 1948, lånat fr Stockholms stadsmuseum

När jag var liten var första advent samma dag som första skyltsöndagen.
Det var första gången man kunde gå ut och titta på julsaker.
Innan den dagen fanns det INGEN butik som vågade visa upp minsta lilla tomte eller julgran.

Det där med att längta och vänta var rätt trevligt. Det blev så mycket mer fantastiskt när alla sakerna äntligen fanns där att titta på.
Nu blir man nästan trött innan julen har börjat, och alla de finaste julsakerna har redan tagit slut i butikerna.

Inser med lite förvåning att det snart är dags att hämta fram kartongen med julstjärnor och belysning, känner mig nästan lite stressad..

Undrar vilka adventsstjärnor som ska få hänga i fönstren i år, och var har jag alla skarvsladdar, timers och kontakter som behövs?

Hmm, det var enklare förr!?
Då hade man EN adventsstjärna och den hade man år ut och år in.. Inte så mycket att fundera över då.

Gillar du äldre adventsstjärnor så finns det en härlig sida som jag skrivit om förr, den heter ”Strålande Adventsstjärna”.
Den drivs av Erika och jag har lånat ett par av hennes bilder även i år.

Nordiska Museet har en bra sida om stjärnorna och dess historia, även Linköpings Museum skriver om våra helger och om Advent.

Sedan får vi inte glömma alla advents-ljusstakar som ska fixas, trasiga lampor ska bytas, och mossan ska pyntas.
Men det skriver vi mer om en annan dag.
Nu ska jag åka in och träffa fotokompisar i fotoklubben, vi ska ha Nattfotografering i Gamla Stan. Har jag tur blir det lite bilder med julstämning redan nu.

/T

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 reaktioner till “Snart Advent”

Kommentarer är stängda.